niedziela, 29 maja 2016

Media a kultywowanie tradycji

W trakcie Seminarium Naukowego, które odbyło się 21 maja b.r. padło pytanie o rolę mediów w kultywowaniu tradycji i kultury (zwłaszcza lokalnej i regionalnej). Sprowokowana tą kwestią krótka dyskusja tylko podkreśliła jak ważny to problem.

Z jednej strony wydaje się być oczywistym, że kultura i tradycja podobnie jak każdy produkt potrzebuje dobrej reklamy, promocji, czyli wykorzystania narzędzi marketingowych. Przez promocję rozumiemy tu także, a może przede wszystkim obecność w nowych mediach i tzw. social media. Z drugiej strony, czy należy przyrównywać pastę do zębów z muzeum kultury regionalnej? Odpowiedź nie jest już taka oczywista.

Niezwykle problematyczna wydaję się w tym miejscu kwestia bycia, obecności. W przypadku nowych mediów, zwłaszcza Internetu i mediów społecznościowych możemy mówić, o czymś takim jak teleobecność, która zakłada udział wyłącznie dwóch zmysłów (wzrok i słuch). Tym samym nie możemy dotknąć, powąchać ani posmakować kultury. Widząc w Sieci wnętrze muzeum czy katedry, a nawet mając możliwość wirtualnej wycieczki, nigdy nie 'poczujemy' specyfiki tego miejsca i jego charakteru.

To krótkie podsumowanie i streszczenie najważniejszych kwestii poruszonych w trakcie dyskusji na Seminarium Naukowym "Śląsk Cieszyński - małe ojczyzny i ich losy" powinno prowokować do dalszej dyskusji i wymiany zdań.

Proszę o komentarze i rozpoczęcie dyskusji na temat promocji kultury w nowych mediach, a także problemu poznawania kultury i tradycji (tylko) poprzez te media.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze można dodawać również bez logowania się (anonimowy użytkownik).
Komentarze nie związane z tematem publikowanych postów będą usuwane.